Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het, door middel van audiovisuele displays, benaderen van één of meer specifieke doelgroepen, op een specifieke plaats op een specifiek moment. De content van narrowcasting wordt zo veel mogelijk op maat gemaakt voor de ontvanger. Er kan om diverse redenen voor narrowcasting gekozen worden. Zo kan narrowcasting gebruikt worden om de doelgroep te informeren, te adverteren of te amuseren. Daarnaast kan narrowcasting als intern communicatiemedium gebruikt worden.

Narrowcasting of broadcasting?

Narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting. Bij broadcasting worden audiovisuele beelden via een massamedium aan het publiek getoond zonder er zeker van te zijn dat de gewenste doelgroep bereikt wordt. Narrowcasting bestaat daarentegen uit content die gericht is en uitgezonden wordt op een specifieke doelgroep, op een specifieke plaats op een specifiek tijdstip. Deze doelgroep kan bestaan uit bijvoorbeeld medewerkers, klanten of bezoekers.

Waarom narrowcasting?

Met narrowcasting kunnen verschillende doelen bereikt worden. Hierbij kun je denken aan het verbeteren van de klanttevredenheid, verbeteren van de interne communicatie, verzachten van de wachttijd en het versterken van het imago.

Hoe werkt narrowcasting?

Narrowcasting werkt meestal via internet, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Op de locatie waar de narrowcasting boodschappen worden uitgezonden zijn vaak één of meerdere schermen aanwezig, waar een mediaspeler aan gekoppeld is. Deze mediaspeler communiceert met de server waar de content wordt opgehaald, welke vervolgens wordt afgespeeld op de schermen.

Toepassingen van narrowcasting

Narrowcasting biedt eindeloos veel mogelijkheden. Alles wat op het beeldscherm van een computer kan worden afgespeeld, kan ook op een narrowcasting scherm worden afgespeeld. Denk aan bijvoorbeeld een Powerpoint presentatie, foto’s en video’s, RRS-feeds, websites of animaties. Om er zeker van te zijn dat de content leesbaar is en op de juiste manier gestimuleerd wordt, kan deze per scherm aangepast worden door de door de narrowcasting specialisten. Daarnaast kunnen deze ervoor zorgen dat de narrowcasting boodschappen in de huisstijl van uw organisatie getoond worden.