Je hebt besloten om nu toch echt de stap te zetten en voor jezelf te beginnen. Maar wat nu? Van het een op ander moment zijn er tal van zaken die je moet regelen en zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Wij geven je in dit artikel een paar handige tips die je in de opstartfase van je onderneming helpen om een vliegende start te maken. Men zegt immers niet voor niets: een goede voorbereiding het halve werk is!
Stap 1: Bedrijfsplan
Het eerste wat je doet is een businessplan opstellen. Voor dat je echt kan beginnen moet natuurlijk wel op papier staan wat het is dat je precies gaat doen. In je businessplan beschrijf je daarom ook je missie, visie, doelstellingen en strategie. Het is belangrijk dat je hier voldoende tijd voor neemt aangezien dit het kader vormt van je onderneming.
Stap 2: Inschrijven kamer van koophandel
Als je een onderneming wilt starten moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel. Sinds een aantal jaren dienen alle rechtsvormen en ondernemingsvormen zich in te schrijven bij de KvK. Vanaf één week voor de start van je bedrijf is het mogelijk om je in te schrijven. Dit dient gedaan te worden tijdens een persoonlijke afspraak. Belangrijk is dat je de afspraak van tevoren plant en een geldig legitimatiebewijs meeneemt. De kosten voor inschrijving bedragen eenmalig 50 euro.
Stap 3: Huisvesting
Oké, je hebt dus een visie die je graag middels je onderneming wilt realiseren. Een passende werkruimte is dan onmisbaar. Afhankelijk van het type onderneming en de grootte die je aanneemt is het belangrijk om een passende bedrijfsruimte te hebben. Ga je aan de slag als ZZP’er? Dan volstaat een werkkamer of atelier in principe al. Ben je van plan mensen in dienst te nemen? Dan is het verstandiger om een klein tot middelgroot kantoor te kopen of huren. Hierbij komt wel meer kijken dan je denkt. Een functionerend kantoor heeft naast meubels ook een koffieapparaat, servies, keuken en verdere aankleding nodig. Daarnaast moet je ook nadenken over zaken als schoonmaak van het bedrijfspand. Verstandig is om een professioneel schoonmaakbedrijf hiervoor in te schakelen. Deze heeft namelijk de kennis en middelen om grondig schoon te maken waardoor dit niet meer op de schouders van de ondernemer rust.
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt doorschoonmaker Utrecht.