De laatste jaren is de e-bike, ook wel bekend als elektrische fiets, in opkomst. Voor veel mensen is een e-bike een duurzaam alternatief voor een auto. De accu’s van een e-bike worden steeds krachtiger, waardoor de actieradius steeds groter wordt. Overweeg jij ook een e-bike te kopen? We zetten de zaken waar je op moet letten voor je op een rijtje. In dit artikel leggen we de verschillen tussen de e-bikes uit, kenmerkende eigenschappen en hoe je je e-bike na aankoop moet onderhouden.
Verschillen tussen e-bikes
De ‘normale’ e-bike zien we het meest op straat. Dit zijn fietsen die het meest lijken op een gewone fiets. Je herkent de e-bike aan de accu, vaak gemonteerd onder de bagagedrager en de motor in het voorwiel of tussen de trappers. Deze normale e-bike heeft een maximum trapondersteuning tot 25 kilometer per uur.
Speed pedelec
Een speed pedelec is het snelle broertje van de e-bike. Een speed pedelec is een stuk sneller dan de hier bovengenoemde e-bike. Met een speed pedelec haal je, ondersteund, een snelheid van maar liefst 45 kilometer per uur. Doordat de snelheid een stuk hoger ligt is de bestuurder verplicht een helm te dragen. De speed pedelec moet voorzien zijn van een kentekenplaat.
Motorpositie
Een e-bike heeft een motor in het voorwiel of tussen de trapas. De positie waar de motor zit is bepalend voor het type e-bike. Wanneer de motor in het voorwiel gemonteerd is in het voorwiel praten we over een voorwielmotor, tussen de trapas over een middenmotor. Wie een goedkope e-bike zoekt zal bij een voorwielmotor snel slagen. Een voorwielmotor is voordeliger in aanschaf als een middenmotor. De techniek van een middenmotor is namelijk complexer dan een voorwielmotor, wat uiteindelijk zichtbaar is in de aanschafprijs.
Fiets je niet heel veel kilometers of alleen in vlakt terrein, dan volstaat een goedkope e-bike met voorwielmotor prima. Voor dagelijks gebruik is een voorwielmotor prima. Een middenmotor komt goed tot zijn recht in heuvelachtig terrein en is een goede investering voor frequente fietsers die meer eisen aan hun fiets stellen. Vanwege de optimale gewichtsverdeling is een middenmotor ook erg geschikt voor oudere fietsers, die moeite hebben met hun evenwicht.
Accu
Het vermogen van de fietsaccu bepaald de afstand die je kunt afleggen met een e-bike. Dit zijn de 3 meest voorkomende typen die bij elektrische fietsen worden gebruikt. Als eerste heb je de NiMH. Dit type accu wordt veel toegepast in een goedkope e-bike. De prijs is voordelig en dit type accu heeft een hoge energiedichtheid. In vergelijking met de andere accu’s gaat deze variant echter minder lang mee. Naast de NiMH heb je ook de Li-Ion, dit is de meest gekozen optie. Deze gaat lang mee en ontlaadt niet snel. Als laatste heb je de LiPO accu. Deze is klein, gaat tot 3 keer langer mee dan de Li-Ion accu en is snel opgeladen. Hierdoor zijn e-bikes met een LiPO accu vaak in aanschaf.
Remsysteem
Tot slot, het remsysteem. Er zijn drie soorten remsystemen verkrijgbaar. V-brakes zijn de meest bekende en vind je vooral op goedkope e-bikes. V-brakes zijn remblokjes die de e-bike op de velg afremmen. Remblokjes slijten snel en zijn niet bestand tegen hard remmen bij hoge snelheden. Een alternatief hiervoor zijn schijfremmen. Deze kennen we vooral van racefietsen en mountainbikes. Schijfremmen zijn efficiënt en vragen weinig onderhoud. Als derde kennen we rollerbrakes, ook vaak toegepast bij goedkope e-bikes. Rollerbrakes remmen door kleine kogeltjes tegen de binnenkant van het remhuis te drukken.
We hopen dat je met deze informatie een stuk wijzer bent geworden en je klaar bent om de omgeving te ontdekken met een e-bike die bij jou en je portemonnee past!