Succes binnen klantbereik: hoe wordt mijn bedrijf succesvol?

Je onderneming staat of valt met de kwaliteit ervan. En het onderscheid dat je maakt met het aanbod van concurrenten. Maar hoe doe je dat?

 

Wat doe ik precies?

Dat is de vraag die je je moet stellen. Wat doe je en in hoeverre doen anderen dat al? Kun jij je klanten een betere prijs bieden? Weet je ze meer informatie te verschaffen over de producten en diensten die je aanbiedt dan anderen doen? Kun je ze iets extra’s bieden?

 

Kortom, de echte vraag die jij je moet stellen is: wat wil de klant?En waarom ben ik de enige waarvoor ze daar bij mij terecht kunnen? Door deze vragen te beantwoorden, geef je je bedrijf bestaansrecht!

 

Waar zit ik?

Als je een bezoekadres hebt, is het handig dat je dit je klanten laat weten in brochures en op je website. Ook op bestelwagens en andere bedrijfsvoertuigen, bijvoorbeeld. En als het even meezit zou het heel fijn zijn als je een locatie hebt die direct te zien is, bijvoorbeeld langs de snelweg. Zorg er in ieder geval voor dat je een uithangbord hebt of een andere duidelijke of zelfs ludieke manier hebt om duidelijk te maken waar potentiële klanten je kunnen vinden.

 

Hoe ga ik met klanten om?

Tjonge, misschien hadden we deze beter bovenaan kunnen zetten. De klant is koning(in), immers! Luister goed naar je afnemers; zij zijn het levensbloed van je onderneming. Hebben ze suggesties voor je aanbod en/of diensten? Ontbreekt er iets in je assortiment dat ze graag aangevuld willen zien? Neem deze feedback dan ter harte. Stel een goed geïnformeerde klantenservice aan waar mensen met hun vragen en klachten terecht kunnen. En neem al deze communicatie bloedserieus en handel er ook naar!

 

Hoe zien mensen mij?

Daar hebben we het al even over gehad. Mensen meten jou kunnen vinden en leren kennen. Verbind daarom een uitstekende service met de grootste herkenbaarheid. Maak reclame en laat je zien, op uithangborden en bedrijfswagens. Verstuur je pakketten? Laat dan je naam en unieke huisstijl op kartonnen dozen drukken! Maar pas op, want straks zijn de klanten niet meer weg te slaan…