Bij vervoer over grote afstanden, denken we al snel aan vervoer per vliegtuig. Een grote stalen gevleugelde constructie schiet met honderden kilometers per uur door de lucht: binnen enkele uren staat je vracht aan de andere kant van het land. Of aan de andere kant van het werelddeel, door een zee te oversteken. Echter, logischerwijs is er ook een andere manier om de zee te oversteken. Vervoer over zee bestond dan ook al veel eerder dan vervoer door de lucht.
Vervoer over zee bewijst zich toch keer op keer als concurrerende optie ten opzichte van vliegverkeer. Het vervoer duurt dan wellicht wat langer over water, maar het schema is vaak een stuk betrouwbaarder. Ook kunnen er per vervoersmiddel veel grotere vrachten worden verzonden per schip dan via vliegtuig. Een laadruimte van een vrachtschip is vele malen ruimer dan de vracht van een gemiddeld vrachtvliegtuig. Tegen de kosten van een vlucht kan vaak ook zowel de vaart als vervoer per vrachtwagen of spoor worden betaald. Houdt er dus wel rekening mee dat een haven in veel gevallen niet direct naast de plaats van bestemming van uw vervoer ligt. Additioneel vervoer is daarom vaak nodig.
Het kan, mede om bovenstaande reden, een overweging zijn om alleen voor zeevervoer te kiezen wanneer uw lading dicht bij een kustplaats geleverd moet worden. Let erop dat hiermee ook een plaats aan een rivier bedoelt kan worden: een kleiner schip kan namelijk ook de binnenvaart op om dichter bij een plaats in het binnenland van een continent te komen. Kort vervoer over land maakt de reis af!
Let op: elk vervoersmiddel vereist andere documenten en vergunningen. Laat u daarom altijd adviseren door een expediteur: iemand die bemiddelt tussen vervoerder en ontvanger. Hij/zij kan u direct op weg helpen met de juiste adviezen en begeleiding!