Een tweedehands auto kopen in Duitsland blijft in trek. Vrijwel jaarlijks neemt het aantal geïmporteerde auto’s uit Duitsland toe. De kopers worden vooral aangetrokken door het financiële voordeel dat een importauto met zich mee brengt. Het is mogelijk om enkele duizenden euro’s te besparen. Toch is het importeren van een auto uit Duitsland niet geheel zonder risico’s. Wie zich niet goed laat voorlichten, kan van een koude kermis thuiskomen. In dit artikel worden enkele valkuilen besproken waar aspirant-kopers rekening mee moeten houden.
Waarom een auto uit Duitsland kopen
Wie een tweedehandsauto wil kopen begint met het zoeken op de verschillende autoverkoop websites. Niet altijd vindt de aspirant-koper een auto volgende de eigen wensen en voorkeuren. In Duitsland is het aanbod van tweedehandsauto’s vele malen groter dan in Nederland en is daardoor de kans veel groter dat men de juiste auto vindt. Daarnaast is een tweedehandsauto in Duitsland goedkoper omdat men in Duitsland niet de BPM belasting kent. Dit betekent niet dat als u de auto naar Nederland brengt u géén BPM hoeft te betalen. U bent verplicht om ook bij een autoimport BPM belasting over de gekochte auto te betalen. Vooral een Jahreswagen is geliefd als importauto. Dit zijn auto’s die rechtstreeks van de fabriek afkomen en die maar heel kort zijn gebruikt door medewerkers van het betreffende automerk. Deze auto’s hebben vaak veel extra accessoires en zijn ten opzichte van de Nederlandse auto scherp geprijsd.
De valkuilen bij auto import uit Duitsland
Natuurlijk zijn er ook valkuilen bij het importeren van een auto. Af te raden is om van een particulier een auto te kopen, er is een kans dat je belazerd wordt. In Duitsland is er geen kilometerregistratie zoals de Nationale autopas. In Nederland zijn er diverse professionele auto-importeurs die de Duitse automarkt goed kennen. Je kunt vaak het importeren van een auto volledig aan hun uitbesteden. Ze zorgen dan voor het transport, de BPM afdracht en de registratie bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.