Als je een nieuwe auto wilt kopen, is de verleiding heel groot om gelijk bij een dealer naar binnen te springen en mooie auto’s te gaan kijken. Dat is niet verstandig. Ga je nu eerst van tevoren oriënteren. Dat kan op papier en dat kan online. Waar je het het handigst doet, is thuis.
Want thuis heb je natuurlijk gewoon alle rust en ruimte om je goed te oriënteren. Nou, er zijn verschillende hulpmiddelen voor.
Stap 1: Nieuw of oud
De eerste vraag die je dan jezelf moet stellen is: moet het wel een nieuwe auto worden of kan het ook met een gebruikte auto? Een gebruikte auto heeft natuurlijk als grote voordeel de veel lagere kosten. Maar bij een nieuwe auto heb je het voordeel dat je hem helemaal kunt afstemmen op jouw specifieke wensen en eisen. Er zit een lange fabrieksgarantie op – soms wel 5 tot 7 jaar – en het is de laatste standaard techniek.
Stap 2: Soort auto
En omdat het aanbod aan auto’s zo gigantisch breed is, moet je dan echt wel vragen welke soort en klasse auto heb je nodig. Het aanbod van de verschillende auto’s is enorm groot, dus je ontkomt er niet aan door het in hokjes te stoppen.
Dat kan je indelen in soorten en klassen. We beginnen dan met de kleinste klasse en dat zijn de stadsauto’s. Die hebben ontzettend veel voordelen, namelijk: ze zijn klein, compact, ontzettend wendbaar en hebben lage kosten. Maar het grootste nadeel is de ruimte achterin.
Een stapje groter is dan de compacte auto. Daar heb je iets meer comfort en vooral iets meer ruimte.
Nog een slagje groter, dan komen we in de kleine middenklasse, de zogenaamde Golf Klasse. Wat heb je dan? Dan heb je nog meer ruimte, vooral bagageruimte en de veiligheid gaat omhoog. Ook de kosten gaan omhoog. Maar om dit nou in het kleinste parkeer gaatje te proppen?
En dan gaan we kijken naar de soorten auto’s. We beginnen met de meest verkochte en dat is de hatchback. Wat is het kenmerk van de hatchback? Dat is die achterklep. Altijd heel groot te openen en om de bagageruimte te vergroten kan je gewoon de achterbankleuning neerklappen.
De sedan is de klassieke auto vorm. Hij sterft een beetje uit ten faveure van de hatchback, omdat hij minder gebruiksmogelijkheden biedt. De achterklep die begint onderaan de ruit en wel het voordeel is: de bagage is uit het zicht.
En dan komen we bij de station wagon. Die lijkt ontzettend veel op de hatchback, maar alleen de daklijn die loopt nog verder door. Je ziet bij een stationwagen weer diezelfde grote achterklep. En de bagageruimte, die is gewoon enorm.
Een relatief nieuwe vorm is de mpv, de multi purpose vehicle. Dat is vooral de binnenruimte. Een kenmerk van de mpv, dat is door dat hogere dak dat je veel meer hoofdruimte hebt en een prettig hoge instap.
Heel vaak kan je ook het interieur indelen. Je kan de midden stoel plat en je hebt zoveel ruimte voor soms een zesde en een zevende persoon. Maar ja, hij heeft wel een hoog verbruik.
Stap 3: Brandstofkeuze
Het volgende punt op het lijstje is natuurlijk de brandstofkeuze. De meeste mensen zullen dan een benzineauto kiezen. Maar er is natuurlijk nog veel meer. Je hebt diesel, je hebt lpg, je hebt aardgas, je hebt elektrisch, je hebt hybride.
Als je dat nou eenmaal weet, dan kan je natuurlijk in die soort en klasse gaan zoeken naar auto’s die goed zijn én die je mooi vindt. Op papier kan je al een hele hoop bepalen. Dan kan je gewoon per auto bekijken van hoe komt-ie uit de algemene test, hoe komt hij uit de veiligheidstest en hoe komt-ie uit de milieutest.
Stap 4: Online kiezen
Ook online kan je natuurlijk een hele hoop vinden. Als je dan al die informatie verwerkt hebt, is het een tip: kies nou niet te veel auto’s uit, maar houd het behapbaar, zo’n drie tot vier auto’s. Met die informatie ga je gewoon naar de dealer toe.
Stap 5: Proefrit
Stel nou dat je je keuze hebt beperkt tot een aantal auto’s, laten we zeggen drie of vier, die aan alle wensen en eisen voldoen, dan wordt het tijd voor een goede en lange proefrit. Een veelgemaakte fout bij een proefrit is dat mensen gewoon een heel kort rondje maken, het beroemde rondje rond de kerk.
Dat is niet verstandig want je hebt het over een hele dure uitgave. Je hebt het over duizenden euro’s. Dus neem er gewoon je tijd voor. En voel je niet bezwaard dat je echt een halfuur of een uur onderweg bent en ga vooral doen wat je normaal met je auto doet. Als je veel in de stad rijdt, ga in de stad rijden. Rijd je veel op de snelweg, ga veel op de snelweg rijden.
Bij de verschillende proefritten gaat het vooral om vergelijken. Je moet gewoon gaan kijken of je in de ene beter dan in de andere zit, stuurt de ene weer beter dan de andere, hoe is het met het bedieningscomfort van alle systemen, maakt de ene wat meer lawaai dan de andere of is de andere gewoon heerlijk stil? Hoe zit het met het uitzicht rondom. Kan ik ‘m makkelijk inparkeren, etcetera, etcetera.
Ook een hele belangrijke: als het nou de auto voor het gezin is, neem je gezinsleden mee. Laat ze allemaal in de auto zitten. Laat ze goed achterin zitten en laat ze ook allemaal roepen wanneer ze de ene auto veel prettiger dan de andere vinden. Dat kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld dat ze daar te weinig ruimte hebben of niet lekker naar buiten kunnen kijken. Het speelt allemaal mee.
Een goede graadmeter is ook dat wanneer je een klein kind in de kinderzitjes leeftijd hebt, of dat zitje wel of niet gemakkelijk in en uit de auto gaat.
Stap 6: Offertes
Het verhaal houdt hier nog niet op, want dan heb je wel een proefrit gemaakt, maar dan heb je nog niet de scherpste offertes. Tegenwoordig zijn er ook veel verkoopsites die ook online gewoon hele scherpe offertes doen.
Draai de offertes uit en ga daarmee naar de dealer toe. Het kan zeker geen kwaad om beide partijen tegen elkaar uit te spelen. Je hebt de beste online-offerte en de dealerofferte.
En kijk maar wat ze ervan zeggen.
Als je al deze tips nou meeneemt in het aankoopproces is de kans groot dat je een goede keus doet en met een mooie auto thuiskomt.