Nieuwe producten op de markt brengen kan echt een gigantische uitdaging zijn. Zeker wanneer je er zeker van wilt zijn dat je product een daverend succes wordt. Een goed product verkoopt zichzelf en een goed product is niets meer dan een product dat perfect aansluit op de wensen en behoeftes van je doelgroep. De grote vraag is echter, hoe kom je er nu achter dat een product aansluit bij de doelgroep. Dat doe je door middel van goed onderzoek tijdens de ontwikkelfase van je product. Hierbij is het van belang dat je een testgroep realiseert die een perfecte afspiegeling is van je uiteindelijke doelgroep. Overlappende interesses, demografische en socio-culturele data is van groot belang. Betrek deze testgroep bij het hele traject; van concept tot livegang.
Het concept
Deze fase noemen we ook wel conceptontwikkeling en is van groot belang wanneer je een goed en solide product neer wilt zetten. Voordat je begint met de bouw van je product, moet je precies weten wat je allemaal in het product wilt hebben. Dit betekent dus ook dat je de testgroep die je samen hebt gesteld nauw moet betrekken bij dit proces. Zorg ervoor dat ze overal mee akkoord zijn voordat je overstapt op de volgende fase van het traject.
Het ontwikkelen van het product
De tweede stap is het ontwikkelen van het product zelf. In deze fase neem je het product natuurlijk nog niet in ontwikkeling. Dit is de fase na productontwikkeling. Het uiteindelijke doel van de van productontwikkeling is het ontwikkelen van een prototype. Het is van belang dat je in deze fase niet direct toe werkt naar een eindproduct, maar in fases van sprints een goed product neerzet. Sprints zijn belangrijk omdat je op deze manier steeds een klein deel van het product kunt laten testen door de testgroep. Dit verzekert je ervan dat je geen wijzigingen maakt op eerder gemaakte fouten die ongewenst waren door je doelgroep.
Prototype klaar? Ontwikkelen en Marketing maar
Wanneer het prototype klaar is, kun je aan de slag met de marketing. Doordat je tijdens het gehele proces van productontwikkeling steeds hebt gekeken naar de wensen van je doelgroep is de marketing natuurlijk een makkie.