Niet iedereen weet wat een detectielus is, maar grote kans dat je ze toch regelmatig tegenkomt. Ze worden namelijk veelvuldig gebruikt in het verkeer. Een detectielus kan namelijk registreren wanneer er een voertuig overheen rijdt. Ze worden daarom dus veel gebruikt in combinaties met stoplichten. Een detectielus is dan ook de reden dat het stoplicht weet dat er een auto staat. Op deze manier gaan de stoplichten niet onnodig op groen, dus wordt de voorrang altijd verleent aan de rijbanen die dit nodig hebben.
Hoe werkt een detectielus?
De detectielus bestaat uit een koperen draad, welke verzonken ligt in het wegdek, en een stukje elektronica. Wanneer er een voortuig over deze koperdraad rijdt, verstoort het metaalhoudende voertuig het magnetisch veld van de lus. Op deze manier kan er herkend worden dat er bijvoorbeeld een auto over de detectielus rijdt. Deze kan vervolgens weer de verkregen data verwerken en dit communiceren naar bijvoorbeeld stoplichten.
Verschillende toepassingen
Detectielussen, ook wel inductielussen genoemd, worden gebruikt door verkeerscentra. Zoals hierboven beschreven worden ze gebruikt in combinatie met verkeerslichten om te meten of er daadwerkelijk auto’s voor het verkeerslicht staan. Een andere toepassing is het verzamelen van verkeersgegevens. Bijvoorbeeld de verkeer-intensiteit (hoe veel auto’s rijden dagelijks een bepaald traject?), of de snelheid van de auto’s. Door deze verzameling van gegevens kan een verkeerscentrum informeren en adviseren of verbeteringen aan een bepaald traject.
Meten van snelheid en intensiteit
De snelheid en intensiteit van het verkeer kan vrij eenvoudig gemeten worden met detectielussen. Dit wordt gedaan door ze te gebruiken in paren, door ze op een precieze lengte van elkaar in het wegdek te frezen. Vervolgens kan de tijd worden gemeten van het activeren van de eerste lus totdat de tweede lus wordt geactiveerd. Het meten van intensiteit wordt simpelweg gedaan door het aantal voortuigen te tellen. Detectielussen zijn dus een belangrijk instrument om informatie te verkrijgen over het verkeer.